Michiel 2005's photos with the keyword: van der werfpoort

Van der Werf gate

05 Apr 2009 178
"Het poortje links van de hoofdingang van de Lakenhal dateert uit 1560 en is afkomstig van het erf van de zeemtouwerij van Van der Werf aan de Lege Werfsteeg. In 1883 ging dit poortje vanuit de Lakenhal toegang geven tot de conciërgewoning, Oude Singel 30. Deze woning werd in 1931 afgebroken toen Oude Singel 28 ging dienen als onderkomen van de conciërge. Het Van der Werfpoortje kreeg toen zijn huidige plek en functie als toegang tot de brandgang die hier werd aangelegd." bron: portal.leiden.nl/bezoeken/open_monumentendagen/thema#poor... The gate dates from 1560 and was originally a gate of the rope maker Van der Werf in the Lege Werfsteeg (Empty Warf Alley). It was moved to the Lakenhal (Cloths Hall) in 1883 where it was first the access gate to the janitor's house on 28, Oude Singel (Old Moat). When that house was demolished in 1931 the gate was moved to its present position, next to the Lakenhal, giving access to a fire escape route and a storage space.